Abonnemang och priser

Abonnemang och priser

Här hittar du information om våra abonnemang och priser för dig som är privatkund och bor i villa. 

Det finns flera olika renhållningsabonnemang som du kan välja mellan. Välj det alternativ som passar just dina förhållanden bäst. Om du vill kan du ändra eller lägga till något i ditt befintliga abonnemang.

Våra vanligaste abonnemang och priser

Abonnemangen skiljer sig något mellan de olika kommunerna. Välj därför kommun i listan för att kunna läsa mer om vilka abonnemang och priser som gäller där.

Vanliga frågor och svar om ditt abonnemang

NSR tar inte emot lantbruksplast (ensilageplast). Plast som används inom lantbruk tillhör Svepreturs återvinningssystem och samlas in av dem. Kontakta Svepretur på 0770-118000 eller läs mer på www.svepretur.se.

Varje år brukar dock Svepretur genomföra en egen insamling av plast ett par dagar under perioden maj-augusti på många olika ställen i Skåne. Ett av dessa ställen är på Höganäs ÅVC. Men det är alltså bara under dessa två dagar som du kan lämna lantplast på Höganäs ÅVC och enbart direkt till Svepretur. Läs mer om Svepreturs insamling på deras hemsida

Om du har skyddad identitet kan du använda dig av ett ÅVC-kort när du checkar in på din återvinningscentral. Använd då blanketten “Ansökan om ÅVC-kort skyddat ID” när du ansöker om kortet.

Med EDI skickas fakturorna elektroniskt direkt till företagets ekonomisystem. EDI sparar administration, minskar risken för manuella fel och har mindre påverkan på miljön.

För att kunna ta emot EDI-fakturor från NSR behöver ditt företag ha ett ekonomisystem som kan hantera elektroniska fakturor.
För mer information om EDI-faktura, kontakta oss på kundfaktura@nsr.se

Fakturor som avser avgifter som ingår i den kommunala avfallstaxan

Exempel: NSR har hämtat eller tömt avfall/slam på kunds fastighet.
Fakturanummer består av 11 siffror och ska betalas till:
Bankgiro 682-4940 eller
Plusgiro 475 64 03-4
(OCR-numret är samma som fakturanumret)

Fakturorna avser övriga eller avtalsspecifika avgifter

Exempel: Kund har lämnat avfall på NSR:s anläggningar och återvinningscentraler.
Fakturanummer består av 6 siffror och ska betalas till:
Bankgiro 5584-1217 eller
Plusgiro 640 05 09-3
(OCR-numret är fakturanumret +2 kontrollsiffror)

Den förbehandlingsteknik som idag finns på biogasanläggning på vår återvinningsanläggning i Helsingborg togs fram för att hantera papperspåsar. Den klarar inte att ta emot större mängder biopåsar. Därför får enbart restauranger och storkök använda biopåsar.

Villaboende

För dig som bor i villa ser det lite olika ut beroende på i vilken kommun du bor. Läs mer och beställ här

Flerfamiljsfastigheter

Du som bor i en flerfamiljsfastighet får matavfallspåsar av din fastighetsägare.  Fastighetsägare förbeställer matavfallspåsar via vår kundservice. Du kan också beställa genom vårt formulär. Matavfallspåsarna kan hämtas på Makadamgatan 8 eller köras ut mot en avgift. Det ingår 100 påsar per lägenhet och abonnemang per år.

Restauranger och storkök

Du som driver restaurang eller storkök kan köpa stora matavfallspåsar och biopåsar via vår kundservice. Du kan också beställa genom vårt formulär. Behöver du bara små matavfallspåsar i papper ingår 100 stycken per matavfallskärl och år.  Alla påsar förbeställs hos vår kundservice och kan hämtas utan kostnad eller levereras mot en avgift.

Övriga verksamheter

Det ingår 100 stycken matavfallspåsar á 9 liter. Påsarna förbeställs hos vår kundservice och kan hämtas utan kostnad eller levereras mot en avgift. Du kan också beställa genom vårt formulär.

Ja, ni beställer hos kundservice och kan hämta påsarna en vecka senare på den återvinningscentral som ni vill ha det levererat till.

Nej, NSR hyr inte ut container till privatpersoner.  Har du större avfallsmängder vid till exempel en renovering får du köra detta själv till återvinningscentralen eller anlita ett företag, då räknas det som verksamhetsavfall.

Du kan köpa jord i lösvikt på alla våra återvinningscentraler förutom på Bjuvs  återvinningscentral. På Ängelholms återvinningscentral behöver du beställa matjord minst en vecka i förväg.

Läs mer om utbud och priser för jord på nsr.se/jord

Storsäck för jordDu kan få alla våra jordprodukter levererade hem till dig i en storsäck.   Storsäcken rymmer 800 liter  och kan fyllas med någon av våra jordsorter.

Du beställer hemleverans direkt hos vår entreprenör GDL på 042–400 13 31 som även levererar storsäcken hem till dig.  GDL har öppet vardagar 08.00–15.00, lunchstängt 12.00–13.00

Under högsäsong, som till exempel under våren, är det högt tryck på beställningar och leveranser hos GDL. Om du inte kommer fram via beställningstelefonen på grund av långa svarstider kan du ringa till NSR:s växel på telefon 042–400 13 00 för att lämna ett meddelande. Då ringer GDL upp dig istället.

Aktuella priser inklusive transport får du av GDL, som även skickar fakturan till dig.

Vi anlitar Miljöverkstaden i Helsingborgs stad för all våran skolundervisning. De erbjuder skolprogram för alla tredjeklassare och åttondeklassare i Bjuv, Båstad, Helsingborg, Åstorp och Ängelholm kommun. NSR står för bussresa till och från vår återvinningsanläggning i Helsingborg.

Läs mer om Miljöverkstadens program och boka gärna in er skolklassen hos Miljöverkstaden,

Åk 3, Sopor i Retur

Åk 8, Avfall och Energi

Du kan inte lämna latrin och gråvatten från husvagnar och husbilar på våra återvinningscentraler. Vi hänvisar dig till någon av följande campingar och rastplatser:

Helsingborgs stad

  • Råå Vallar Resort
    Kustgatan, 252 70 Råå, telefon 042-18 26 00.
    Öppet året om.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten direkt från bilen. Gratis för boende på anläggningen. Besökare kan tömma mot avgift. Även bussar kan tömma här.
  • Quick Stop Stenbrogården
    Rausvägen 178, 255 92 Helsingborg, telefon 042-29 06 00 eller 0771-10 12 00 (Valdemar 0739-12 98 00).
    Begränsat öppethållande, vanligen en månad under högsäsong.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten. Gratis för boende på anläggningen. Besökare kan tömma mot avgift.

Ängelholms kommun

  • Råbocka Camping
    Råbockavägen 101, Ängelholm, telefon 0431-105443 Elisabeth.
    Öppet: Mitten av april – mitten av september.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten. Det finns ett servicehus där tankar kan tömmas och tvättas. Husbilar kan tömmas underifrån. Gratis för boende på anläggningen. Besökare kan tömma mot avgift.
  • Solhälls familjecamping
    Höja landsväg 76, Ängelholm, telefon 0431-804 00.
    Öppet: maj – september.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten. Det finns ett servicehus där tankar kan tömmas och tvättas. Gratis för boende på anläggningen. Besökare kan tömma mot avgift.
  • Erikslunds rastplats
    Åstorpsvägen 15, Ängelholm.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten.

Höganäs kommun

  • First Camp Mölle
    Kullabergsvägen 226, Möllehässle, 263 77 Mölle, telefon 042-34 73 84.
    Öppet mars-oktober.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten direkt från bilen. Gratis för boende på anläggningen. Besökare kan tömma mot avgift.
  • Lerbergets Camping
    Lerbergsvägen 64, 262 32 Höganäs, telefon 042-34 14 00  (Tommy 0760-06 87 79).
    Öppet april-september.
    Här kan du tömma latrin och gråvatten.

Om du har till exempel en trekammarbrunn så är det bara slammet som sugs upp. Vattnet återförs sedan igen. Det gör att brunnen inte blir tom. Under höst och vår när det regnar mycket kan det även trycka in väldigt mycket vatten i brunnen.

Ja det kan du men det påverkar priset. Den billigaste tömningen  är den schemalagda årliga tömningen och då bestämmer vår entreprenör när du ska få tömt.  Om du vill avboka din schemalagda tömning och boka en annan tömning gör du det via NSR:s kundservice på 042-400 13 40.

Nej, slam från enskilda avlopp är ett kommunalt avfall (det som tidigare kallades hushållsavfall) och får bara hämtas av NSR eller en entreprenör som upphandlats av NSR.

Vi behöver ha ett intyg från Nordvästra Skåne Vatten och Avlopp (NSVA) eller kommunen som visar att du har kopplats in på det kommunala avloppsnätet.

Nej, det är inte en tjänst som vi kan erbjuda. Om du behöver ha tömt en oljeavskiljare får du vända dig till den privata marknaden.

Vi eller vår entreprenör skickar en avisering 1-2 veckor innan vi kommer och tömmer hos dig.  Vill du även bli uppringd när det är dags för tömning kan detta erbjudas för 100 kronor per avisering. Meddela kundservice om du önskar bli aviserad via telefon.

Om du vill veta tidigare än 1-2 veckor innan tömning kan du kontakta vår kundservice så meddelar de vilken vecka du har tömning.

NSR utför inte spolning av ledningar. Om du behöver hjälp med stopp i avloppet kan du vända dig till en privat aktör, sök på exempelvis ”spolning av avlopp” på internet.

Nej, du behöver inte vara hemma. Dock ska brunnen vara frilagd och utmärkt när vi kommer för att tömma. Det  får inte ligga  någonting på locket. Det får inte heller finnas bilar eller annat som blockerar vägen och det får inte finnas lösgående djur.

Kärlen ska stå ute på tömningsdagen mellan klockan 06.00 till 22.00. Om kärlet inte har blivit tömt mellan dessa tider, vänligen ta kontakt med vår kundservice på 042-400 13 40 eller kundservice@nsr.se dagen efter så att vi kan se vad som hänt.

På alla kärl hos villor i Ängelholms kommun finns det en klisterdekal på sidan av kärlet med en streckkod och adressen som kärlet tillhör. Streckkoden innebär att kärlet är taggat med ett litet chip. Chipet läses av automatiskt och gör att vår kundservice direkt kan se när kärlet är tömt av bilen. Än så länge fungerar detta bara i Ängelholms kommun men vi har även börjat tagga kärl i Helsingborgs stad.  Chipet innehåller ingen personlig information utan hjälper oss bara att se snabbare när ditt kärl blivit tömt.

Det är viktigt att du låter streckkoden vara kvar på kärlet.

Ett fluglock är ett lock som gör det svårare för flugor att lägga ägg i matavfallet.  Fluglocken kan endast användas på insatsen i fyrfackskärlet. Det är bara i Helsingborgs stad som matavfallet ligger i insatsen och därför kan detta bara erbjudas i Helsingborg.

Har du ett fyrfackskärl som saknar fluglock, maila till kundservice@nsr.se eller ring 042-400 13 40 så skickar vi hem ett till dig med posten.

Nej, NSR utför inte tvätt av kärl.  Om du inte vill tvätta dem själv kan du vända dig till en privat aktör som erbjuder denna tjänst. Sök på “Kärltvätt” på Internet.

Kontakta vår kundservice för att beställa nya dekaler till dina sopkärl genom att ringa 042-400 13 40 eller maila till kundservice@nsr.se. Du kan också beställa  nya dekaler till villakärl via vårt formulär för beställning av dekaler.  Där hittar du även hur dekalerna ska sitta.

Du kan ha kärlen placerade hur du vill fram tills tömningsdagen. Men på tömningsdagen ska kärlet/kärlen vara placerade enligt nedan för att de ska bli tömda;

  • vid tomtgränsen senast 06:00
  • placering på hårdgjord yta
  • handtagen och hjulen ska vara vända utåt gatan/mot chauffören
  • rättsorterat avfall
  • ej blockerat
  • locket ska vara stängt

Trädgårdskärlet ska stå närmast gatan

Trädgårdskärlet ska stå som första kärl, det vill säga närmast tomtgränsen på tömningsdagen om du har alla tre kärlen tillsammans. Alternativt rullas fram till tomtgränsen senast klockan 06.00 på tömningsdagen om du har kärlet stående på annat ställe.

Illustration av placering av kärl

Vi kan hämta kärl 50 meter in från tomtgräns/plats där sopbilen normalt stannar men det kostar extra. Hela dragvägen måste också vara hårdgjord och godkänd för att rulla kärl på. Trädgårdskärl och 1000-liters kärl måste placeras precis vid tomtgräns i anslutning till där sopbilen stannar.

Vill du inte betala extra för ditt avfallsbonnemang måste ditt första kärl vara placerat max 2 meter in.  Kärl placerade som bilderna nedan kostar inget extra. Kostnaden för dragväg skiljer sig åt beroende på vilken kommun du har avfallsabonnemang i.

Läs mer i  avfallstaxan för din kommun.

Tyvärr kan fakturan försvinna med posten. Har vi rätt adress till dig? Du kan också bli utan faktura om räkningen är på ett mindre belopp som istället förts över till nästa faktura. Vi rekommenderar att du har faktura via e-faktura. Då är det mindre risk att fakturan försvinner. Kontakta oss om du saknar din faktura och behöver en kopia: maila kundservice@nsr.se eller ring kundservice på 042-400 13 40.

Ditt kundnummer hittar du på din faktura, längst upp till höger. Har du ingen faktura tillgänglig kan du kontakta kundservice på 042-400 13 40.

Tips!
Du behöver inte fylla i ditt kundnummer för att göra bokningar på hemsidan. Det räcker med adressen till aktuell fastighet.

Om du är privatperson kan du få månadsfaktura om du har PDF-faktura eller e-faktura. Annars kommer fakturan var tredje månad.

Du kan logga in på Mina Sidor. Där finns dina senaste fakturor.

Om du inte förstår din faktura är du välkommen att ringa Kundservice på 042-400 13 40 så förklarar vi gärna för dig.

Fakturor för avfallsabonnemang

Fakturorna kommer antingen varje månad, varje kvartal eller en gång per år.

  • Månadsfakturorna skickas ut i början av varje månad.
  • Kvartalsfakturorna skickas ut i början av februari, maj, augusti och november.
  • Årsfaktura skickas ut i början av maj.

Förfallodag är sista datumet i dessa månader. Privata kunder har oftast kvartalsfaktura och näringsidkare har månadsfaktura.

Med e-faktura som leveranssätt för din renhållningsräkning får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. När du ska betala är alla uppgifter ifyllda i förväg och det enda du behöver göra är att godkänna fakturan. Vissa banker erbjuder ”autobetalning” på e-fakturan vilket innebär att du slipper godkänna den manuellt – hör med din bank för mer information.

Det går bra att kombinera e-faktura med autogiro.

Anmälan om e-faktura görs direkt via din internetbank.

Anmäl alltid adressändring till NSR trots att du anmäler på Skatteverket eller Svensk Adressändring då den ändringen inte går över med automatik. Kontakta kundservice@nsr.se eller ring kundservice på 042-400 13 40.

Det är inte tillåtet att checka in på återvinningscentralen med någon annans legitimation. Detta eftersom det  är olagligt att låna någon annans identitetshandling och utge sig för att vara den personen. Det är också olagligt att låna  ut sin egen identitetshandling om man vet eller misstänker att den som lånar identitetshandlingen kommer att missbruka den ,  till exempel genom att uppge sig för att vara den person som handlingen är utfärdad för. I båda fallen handlar det om missbruk av urkund (Brottsbalken 15 kap, 12  §), ett brott som kan ge böter eller fängelse i upp till två år.

När du stoppar in ditt kort i kortautomaten på återvinningscentralen får du besked om hur många besök du gjort.
Du kan även skicka e-post till nsr@nsr.se. Glöm inte att uppge dina personuppgifter.

Vid årsskiftet får du automatiskt 12 nya besök att utnyttja.

Om du inte har utnyttjat alla dina besök under ett kalenderår nollställs dessa i samband med att du får 12 nya besök den 1 januari.

Nej, kortet hämtas ut personligen på en av NSR:s återvinningscentraler. Glöm inte att ta med giltig id-handling och en ifylld blankett för ansökan om ÅVC-kort när du hämtar ut ditt kort.

ÅVC-kort är ett kort för privatpersoner som kan användas för att checka in på alla NSR:s återvinningscentraler om man till exempel saknar svenskt körkort.  Du ansöker om ÅVC-kort vid ditt första besök på någon av våra återvinningscentraler och får ditt kort direkt.

Om du bor i villa måste du uppge ditt kundnummer hos NSR (se din senaste faktura).

Bor du i lägenhet uppger du telefonnummer till din hyresvärd, BRF eller samfällighet.

Blankett för ansökan om ÅVC-kort

Det kostar inget, men tappar du bort ditt kort får du betala 250 kr i administrativ avgift för ett nytt kort.

Önskar du betala din renhållningsräkning via autogiro kan du göra en anmälan via din internetbank eller skicka in en pappersblankett till oss, vi rekommenderar att du gör anmälan via din internetbank. Ange då ditt kundnummer som betalarnummer.

När vi hanterat din anmälan kommer en faktura att skickas som vanligt men pengar kommer att dras automatiskt från ditt konto på förfallodatumet. Det går bra att kombinera autogiro med e-faktura.

Blankett för autogiroanmälan (Fyll i blanketten på datorn, skriv ut för underskrift och skicka in till oss)

På Mina sidor kan du logga in och se om din faktura är betald.

Ja, men du måste betala 350 kronor per besök. Avgiften betalas med betalkort direkt vid besöket.

Har du kundkort för företag hos NSR kan du använda samma kort på alla NSR:s anläggningar. och återvinningscentraler.

Nej, men du behöver vara medveten om att du måste betala för ditt besök. Från och med den 1 april 2021 så kostar det 350 kr per besök.

Ska du bara hämta matavfallspåsar, köpa jord eller lämna förpackningar, tidningar, elektronik eller second hand-saker får du dock komma in utan kostnad, kontakta personalen.

Ideella föreningar räknas som företag. Ni kan betala direkt på plats med betalkort eller ansöka om ett kundkort i förväg och faktureras. Läs mer om hur ni skaffar kundkort för företag.

Har du inget körkort kan du ansöka om ÅVC-kort. Alla över 18 år som är folkbokförda eller har ett villabonnemang/fritidsabonnemang i Bjuv, Båstad, Åstorp, Ängelholm, Höganäs eller Helsingborg är berättigade till ett ÅVC-kort.

Vissa utländska körkort går. Går det inte så får du ansöka om ÅVC-kort vid ditt första besök på någon av våra återvinningscentraler. Tryck på knapp ”Kontakta Personal” på kortläsaren vid bommen. Du får ett ÅVC-kort direkt på plats, ta med ditt kundnummer hos NSR.

Om du är folkbokförd i någon av NSR:s ägarkommuner kan du checka in med svenskt körkort med streckkod eller QR-kod. Pass kan inte användas på grund av storleken. Har du inget körkort kan du ansöka om ett ÅVC-kort.

Om du inte är folkbokförd i någon av NSR:s ägarkommuner men äger en fastighet i någon av kommunerna kan du enbart checka in med ÅVC-kort.

Nej, det ingår inte i arbetsuppgifterna för återvinningscentralernas personal. Om du har tunga saker att slänga, måste du ta med dig någon som kan hjälpa dig att bära.