Mitt kärl är inte tömt

Mitt kärl är inte tömt

Om ditt kärl inte har blivit tömt kan du felsöka och felanmäla det här.

Under normala omständigheter hämtas avfall mellan 06.30 och 21. Om ditt kärl är placerat på rätt plats men inte är tömt ska chauffören hänga en grön lapp på kärlet som förklarar varför. Här hjälper vi dig att felsöka varför ditt kärl inte är tömt och hur du kan rätta till det innan du kontaktar vår kundservice.

Det kan finnas många orsaker till att ditt kärl inte är tömt

Kärlet kan vara för tungt, det kan vara placerat fel och så vidare. Hur ett kärl ska placeras och hanteras styrs av renhållningsordningen för din kommun och av arbetsmiljöregler. Det kan också vara så att sophämtningen är försenad i ditt område, i så fall ska det finnas med under förseningar i sophämtningen.

Chauffören ska hänga en grön lapp på ditt kärl om det inte kunnat tömmas. Står kärlet inte framme får du inte en grön lapp. För att underlätta för dig har vi gjort en guide för de vanligaste orsakerna till att ditt kärl inte blivit tömt.

Avvikelserapport

Felsökning checklista

Kärlet får stå 0-2 meter in från tomtgränsen. Om du vill ha kärlet hämtat längre in på tomten får du betala extra för det. Trädgårdskärl ska alltid placeras närmast tomtgränsen.

Tips: Bygg gärna en permanent plats för dina avfallskärl vid tomtgränsen om du kan och anslut dig gärna till vår SMS-påminnelse så får du alltid ett SMS kvällen före tömning.

Illustration av placering av kärl

Exempel på sätt du kan placera kärlen vid tomtgräns. A) Placera samtliga kärl längs med tomtgränsen.  B) Placera kärlen vinkelrätt mot tomtgränsen. Trädgårdskärlet ska alltid placeras precis vid tomtgränsen, därefter kärl 1 och kärl 2 längst in. C. Placeras kärlen mot varandra. Handtaget ska vara fritt och tillgängligt.

Ditt kärl ska kunna rulla och locket ska vara stängt. Var extra noga med trädgårdskärlet som lätt blir för tungt om man fyller det med till exempel grästuvor.

Tips: Du kanske behöver fler eller större kärl. Har du extra mycket förpackningar någon gång så kan du lämna det på en återvinningscentral eller på en återvinningsstation.

Illustration av placering av kärl

Ditt kärl ska alltid placeras med draghandtaget tillgängligt på tömningsdagen. Chauffören ska inte behöva vrida kärlet för att komma åt draghandtaget.

Här ser du tre olika sätt att placeras dina kärl. Kärlet ska alltid placeras med handtaget tillgängligt.

Illustration av placering av kärl

Stora förpackningar som pizzakartonger och skokartonger vecklar lätt ut sig och fastnar i kärlet. Det är ditt ansvar att avfallet ligger löst på tömningsdagen.

Tips: Riv alltid sönder större förpackningar och pressa inte ner stora förpackningar i kärlet.

Se till att du inte blockerar ditt kärl så att det inte kan hämtas. Kärl töms mellan 6:00 och 21:00

Tips: Tänk på hur du placerar din bil eller andra föremål på tömningsdagen.

Du måste lägga rätt avfall i rätt fack och rätt kärl. Dekaler i kärlet förklarar vad som ska ligga var.
Information om hur du sorterar hittar du i vår sorteringsguide. Rätta till det som blivit fel och kontakta  kundservice för att beställa en extra tömning om du behöver, annars är det bara att invänta nästa tömningstillfälle.

Du måste se till att det är skottat och halkbekämpat fram till kärlet på tömningsdagen och ut på trottoaren. Många olyckor sker på grund av halka.

Tänk på följande:

  • att du kan bli ansvarig om någon halkar och skadar sig utanför din fastighet.
  • att göra hål i eventuella snövallar så att avfallskärlen kan transporteras mellan hämtningsfordonet och fastigheten.

Läs mer hos din kommun om vad som gäller för dig som fastighetsägare när det är snö och halka:

Bjuvs kommun
Båstads kommun
Helsingborgs stad
Höganäs kommun
Åstorps kommun
Ängelholms kommun

Gör en felanmälan

Om inget av ovan stämmer kan du göra en felanmälan till vår kundservice, antingen via formuläret nedan eller på telefon 042-400 13 40. Felanmäl alltid så snabbt som möjligt. Då har vi bra förutsättningar för att åtgärda den uteblivna tömningen.

Formulär för felanmälan

Om du behöver göra en felanmälan, eller om ditt kärl behöver repareras, går det bra att fylla i formuläret nedan.

Kundnumret hittar du på din faktura

Hämtningsadress

Välj kärl
Förklara så utförligt som möjligt
You must confirm you're not a robot.

I våra formulär samlar vi in de uppgifter du angivit för att kunna leverera våra tjänster och hantera felanmälningar och kundsupport. Behandlingen av uppgifterna sker i enlighet med gällande lagstiftning. Läs mer om hur NSR hanterar personuppgifter på www.nsr.se/om-den-har-webbplatsen/gdpr.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of eslov.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window