Gå direkt till innehåll
NSR AB
Sök

Mitt kärl är inte tömt

Här kan du som privatperson felanmäla om ditt kärl inte har blivit tömt. Du kan även anmäla om ditt kärl behöver repareras.

Felsökningen på den här sidan gäller bara dina egna kärl. Om du vill anmäla att en återvinningsstation (ÅVS) behöver städas, tömmas eller snöröjas gör du det via sopor.nu/hittaatervinningen

Det kan finnas många orsaker till att ditt kärl inte är tömt

Kärlet kan vara för tungt, det kan vara placerat fel och så vidare. Hur ett kärl ska placeras och hanteras styrs av renhållningsordningen för din kommun och av arbetsmiljöregler. Det kan också vara så att sophämtningen är försenad i ditt område.

Har du fått en lapp på kärlet?

Chauffören ska hänga en lapp på ditt kärl om det inte kunnat tömmas. Står kärlet inte framme får du inte en lapp.


Felsökning checklista

Det här är de vanligaste orsakerna till varför ett kärl inte blivit tömt:

Kärlet får stå 0-2 meter (0-5 m i Höganäs) in från tomtgränsen. Om du vill ha kärlet hämtat längre in på tomten får du betala extra för det. Trädgårdskärl ska alltid placeras närmast tomtgränsen. Så här placerar du dina kärl

Tips: Bygg gärna en permanent plats för dina avfallskärl vid tomtgränsen om det är möjligt. Planera i så fall ytan så att det finns plats för två fyrfackskärl, eftersom alla hushåll kommer att ha dessa inom 1–2 år. Om du även vill ha ett kärl för trädgårdsavfall, glöm inte att räkna med det i din planering.  Anslut dig gärna till vår SMS-påminnelse så får du alltid ett SMS kvällen före tömning.

Ditt kärl ska kunna rulla och locket ska vara stängt. Var extra noga med trädgårdskärlet som lätt blir för tungt om man fyller det med till exempel grästuvor, jord, sten eller fallfrukt. Det här får du lägga i trädgårdskärlet.

Tips: Du kanske behöver fler eller större kärl. Har du extra mycket förpackningar någon gång så kan du lämna det på en återvinningscentral eller på en återvinningsstation.

Ditt kärl ska alltid placeras med draghandtaget tillgängligt på tömningsdagen. Chauffören ska inte behöva vrida kärlet för att komma åt draghandtaget.

(Gäller inte om du har ett trehjuligt kärl som står och dras på en hårdgjord yta som asfalt.)

Kalla vinterdagar fryser avfallspåsarna lätt fast. Kolla alltid så att ditt avfall ligger löst på tömningsdagen. Peta loss fastfrusna påsar med ett kvastskaft eller liknande.

Fler tips – så vintersäkrar du din sophämtning 

Stora förpackningar som pizzakartonger och skokartonger vecklar lätt ut sig och fastnar i kärlet. Det är ditt ansvar att avfallet ligger löst på tömningsdagen.

Tips: Riv alltid sönder större förpackningar och pressa inte ner stora förpackningar i kärlet.

Om det fortfarande finns lite avfall kvar i ditt kärl efter tömning så har kärlet varit uppe och vänt i sopbilen. Vi har gjort vad vi kunnat för att tömma ditt avfall. Förmodligen har avfallet varit hårt packat eller kladdigt och därför fastnat i botten. Lösgör avfallet som är kvar i kärlet och vänta till nästa ordinarie tömning. Alternativt kan du boka en extra tömning.

Se till att du inte blockerar ditt kärl så att det inte kan hämtas. Kärl töms mellan 6:00 och 22:00

Tips: Tänk på hur du placerar din bil eller andra föremål på tömningsdagen.

Du måste lägga rätt avfall i rätt fack och rätt kärl. Dekaler i kärlet förklarar vad som ska ligga var. Du måste också använda rätt påse till ditt matavfall.

Information om hur du sorterar hittar du i vår sorteringsguide. Rätta till det som blivit fel och kontakta  kundservice för att beställa en extra tömning om du behöver, annars är det bara att invänta nästa tömningstillfälle.

Du måste se till att det är skottat och halkbekämpat fram till kärlet på tömningsdagen och ut på trottoaren. Många olyckor sker på grund av halka.

Tänk på följande:

  • att du kan bli ansvarig om någon halkar och skadar sig utanför din fastighet.
  • att göra hål i eventuella snövallar så att avfallskärlen kan transporteras mellan hämtningsfordonet och fastigheten.

Fler tips – så vintersäkrar du din sophämtning 

I samband med helgdagar som jul, nyår och midsommar kan din tömningsdag tillfälligt ändras en dag fram eller en dag bakåt. Du hittar aktuellt helgschema här.

Datumen för ändrade tömningsdagar är också markerade i tömningskalendern.

Kontakta oss

Om inget av ovan stämmer kan du göra en felanmälan till vår kundservice, antingen via formuläret nedan eller på telefon 042-400 13 40. Kontakta oss senast två arbetsdagar efter utebliven tömning för att vi ska kunna hjälpa dig med en reklamation. Tips! Tänk på att du kostnadsfritt kan få påminnelse via sms dagen innan vi tömmer.

Formulär för felanmälan

Om du behöver göra en felanmälan, eller om ditt kärl behöver repareras, går det bra att fylla i formuläret nedan.

Kundnumret hittar du på din faktura

Hämtningsadress

Välj kärl

Välj…

Förklara så utförligt som möjligt

I våra formulär samlar vi in de uppgifter du angivit för att kunna leverera våra tjänster och hantera felanmälningar och kundsupport. Behandlingen av uppgifterna sker i enlighet med gällande lagstiftning. Läs mer om hur NSR hanterar personuppgifter på nsr.se/gdpr

Rapportera städning eller tömning av ÅVS

Om du upptäcker att en återvinningsstation (ÅVS) behöver städas, tömmas, snöröjas eller halkbekämpas så gör du det via sopor.nu

Kontakta oss

Växel: 042-400 13 00
Kundservice: 042-400 13 40
E-post: kundservice@nsr.se

Telefontider

Måndag-onsdag 08.15-16.15
Torsdag 08.15-15.00
Fredag 08.15-16.15
Lunchstängt 12.00-12.30

E-tjänster

Samtliga e-tjänster och blanketter
Anmäl dig till våra digitala utskick

Om NSR

Postadress
NSR AB
251 89 Helsingborg

Besöksadress
Hjortshögsvägen 1
254 64 Helsingborg
Hitta till oss

Organisationsnummer
556217-4580

Fakturera NSR
Jobba hos oss
Boka studiebesök

Snabblänkar