NSR:s uppdrag
NSR har på uppdrag av din kommun ansvaret för att samla in avfall från både hushåll och verksamheter. Vad som ingår i ansvaret regleras i bland annat renhållningsordningen.
NSR har på uppdrag av Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholms kommun ansvar för att:
- informera hushållen om avfallshantering och sortering
- i egen regi eller via upphandlade entreprenörer samla in hushållens avfall
- driva återvinningscentraler för privatpersoner och småföretagare
I uppdraget ingår även att:
- ta fram underlag till ny avfallsplan och renhållningsordning
- ta fram underlag till justering av avfallstaxa
Vad är en renhållningordning?
En renhållningsordning innehåller regler för avfallshanteringen i din kommun. Varje kommun har sin egen renhållningsordning så reglerna kan skilja sig åt från kommun till kommun.
Läs mer om din renhållningsordning.
Så funkar NSR:s ekonomi
NSR har en omsättning på drygt 530 miljoner kronor. Här får du reda på hur pengarna används.