Från och med april har våra fakturor ett nytt utseende.

Läs mer
Gå direkt till innehåll
NSR AB
Sök

Boka hämtning av grovavfall för privatpersoner

Har du grovsopor som du inte har möjlighet att själv lämna på återvinningscentralen? Då kan vi hämta. Boka via Mina sidor eller vår kundservice.

Grovavfall är avfall som är för stort eller för skrymmande för att lägga i ett kärl, till exempel möbler, mattor, cyklar och vitvaror. Som privatperson får du själv transportera bort ditt eget sorterade grovavfall till en återvinningscentral. Du kan även få det hämtat av NSR om du har ett villaabonnemang i Båstads, Bjuvs, Helsingborgs, Åstorps eller Ängelholms kommun.

Om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt kan du inte beställa hämtning av grovavfall från NSR. Kontakta istället din fastighetsägare, som har skyldighet att se till att du har möjlighet att lämna grovavfall  i närheten av fastigheten. Fastighetsägare hittar mer information om grovavfall här.

Du kan få grovavfall hämtat sex gånger om året

Du som har ett villaabonnemang i Bjuvs, Båstads, Helsingborgs, Åstorps eller Ängelholms kommun har rätt att få grovavfall hämtat vid din fastighet sex gånger om året. Hämtningen ingår i den avfallstaxa du betalar för din villafastighet. Vill du att vi hämtar fler än sex gånger på ett år så betalar du en extra avgift. Du som har ett villaabonnemang i Höganäs kommun kan beställa hämtning av grovavfall mot en kostnad på 500 kr per gång.

Vi hämtar fem separata kollin per gång

Du kan få hämtat fem separata kollin per gång. Varje kolli måste kunna hanteras av två personer. Ett kolli är samma sak som ett lyft av en sak. Om något kräver mer än ett lyft räknas det alltså som mer än ett kolli.

Obs! Du kan inte lägga in mer än en beställning om max 5 kollin per gång.

Ställ ditt grovavfall vid tomtgränsen

Ställ ut dina kollin vid din tomtgräns senast klockan 06.00 den dagen som vi ska hämta ditt grovavfall.

Varje sak måste märkas ut tydligt

Det är viktigt att du märker varje kolli med en lapp som det står “Grovavfall” på. Det räcker inte med en lapp, utan varje separat kolli måste vara uppmärkt med en egen lapp.

Obs! Kollin som inte är tydligt märkta kommer INTE att hämtas.

Detta kan du få hämtat som grovavfall

Exempel på saker som vi hämtar som grovavfall:

  • Möbler
  • Mattor och madrasser
  • Vitvaror
  • Större elektronikavfall, t ex tv, skärmar
  • Toalettstol
  • Vask
  • Cykel
  • Gräsklippare – tömd på eventuell olja

Detta kan du inte få hämtat som grovavfall

Större och tyngre föremål som inte kan hanteras av två personer hämtas inte som grovavfall, inte heller föremål som har en längd över fyra meter.

Detta hämtas inte som grovavfall:

  • Kläder
  • Restavfall
  • Julgran (äkta/naturlig)
  • Säckar och kartonger fyllda med saker
  • Lastpallar
  • Emballage
  • Bildelar –  lämna till auktoriserad bilskrot
  • Byggavfall till exempel dörrar, fönster, isolering
  • Fasta installationer till exempel varmvattenberedare, värmepanna, luftvärmepump – lämna på återvinningscentral
  • Motorfordon – lämna till auktoriserad bilskrot
  • Flytande avfall som till exempel motorolja, kemikalier – lämna på återvinningscentral
  • Vapen – lämna till polisen
  • Farligt avfall (gäller inte elektronikavfall) – lämna på återvinningscentral
  • Piano eller flygel – för tungt
  • Trädgårdsplattor – lämna på återvinningscentral
  • Takstege – för lång

Beställ hämtning – endast för villahushåll

Om du bor i Höganäs kommun kontaktar du vår kundservice via kundservice@nsr.se eller på telefon 042-400 13 40 för att boka hämtning.

Boende i Bjuv, Båstad, Helsingborg, Åstorp och Ängelholms kommun beställer numera hämtning av grovavfall via Mina sidor. Du loggar då in med ditt mobila bank-ID. Om du inte har ett mobilt bank-ID kan du istället boka hämtning genom att kontakta kundservice via kundservice@nsr.se eller på telefon 042-400 13 40.

Chrome eller Safari fungerar bäst på Mina sidor.

Logga in på Mina sidor

Lämna hela möbler, leksaker, heminredning med mera.

På Återbruket kan du lämna hela möbler, heminredning, prylar, leksaker samt både hela och trasiga kläder och textilier. Du får inte ta med dig något hem som du får från Återbruket.

Visste du att…

..ditt grovavfall ibland går till återbruk? En del av det grovavfall som NSR hämtar vid villor lämnas till Återbruket där det sedan tas om hand av våra samarbetspartners.

Kontakta oss

Växel: 042-400 13 00
Kundservice: 042-400 13 40
E-post: kundservice@nsr.se

Kundservice öppettider

Måndag-onsdag 08.15-16.15
Torsdag 08.15-15.00
Fredag 08.15-16.15
Lunchstängt 12.00-12.30

E-tjänster

Samtliga e-tjänster och blanketter
Anmäl dig till våra digitala utskick

Postadress

NSR AB
251 89 Helsingborg

Besöksadress

Hjortshögsvägen 1
254 64 Helsingborg
Hitta till oss

Organisationsnummer

556217-4580

Snabblänkar