Frågor och svar om din faktura

Frågor och svar om din faktura

Här ser du de vanligaste frågorna och svaren som har med din faktura att göra.

På Mina sidor kan du logga in och se om din faktura är betald.

Önskar du betala din renhållningsräkning via autogiro kan du göra en anmälan via din internetbank eller skicka in en pappersblankett till oss, vi rekommenderar att du gör anmälan via din internetbank. Ange då ditt kundnummer som betalarnummer.

När vi hanterat din anmälan kommer en faktura att skickas som vanligt men pengar kommer att dras automatiskt från ditt konto på förfallodatumet. Det går bra att kombinera autogiro med e-faktura.

Blankett för autogiroanmälan (Fyll i blanketten på datorn, skriv ut för underskrift och skicka in till oss)

Anmäl alltid adressändring till NSR trots att du anmäler på Skatteverket eller Svensk Adressändring då den ändringen inte går över med automatik. Kontakta kundservice@nsr.se eller ring kundservice på 042-400 13 40.

Med e-faktura som leveranssätt för din renhållningsräkning får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. När du ska betala är alla uppgifter ifyllda i förväg och det enda du behöver göra är att godkänna fakturan. Vissa banker erbjuder ”autobetalning” på e-fakturan vilket innebär att du slipper godkänna den manuellt – hör med din bank för mer information.

Det går bra att kombinera e-faktura med autogiro.

Anmälan om e-faktura görs direkt via din internetbank.

Fakturor för avfallsabonnemang

Fakturorna kommer antingen varje månad, varje kvartal eller en gång per år.

  • Månadsfakturorna skickas ut i början av varje månad.
  • Kvartalsfakturorna skickas ut i början av februari, maj, augusti och november.
  • Årsfaktura skickas ut i början av maj.

Förfallodag är sista datumet i dessa månader. Privata kunder har oftast kvartalsfaktura och näringsidkare har månadsfaktura.

Om du inte förstår din faktura är du välkommen att ringa Kundservice på 042-400 13 40 så förklarar vi gärna för dig.

Du kan logga in på Mina Sidor. Där finns dina senaste fakturor.

Om du är privatperson kan du få månadsfaktura om du har PDF-faktura eller e-faktura. Annars kommer fakturan var tredje månad.

Ditt kundnummer hittar du på din faktura, längst upp till höger. Har du ingen faktura tillgänglig kan du kontakta kundservice på 042-400 13 40.

Tips!
Du behöver inte fylla i ditt kundnummer för att göra bokningar på hemsidan. Det räcker med adressen till aktuell fastighet.

Tyvärr kan fakturan försvinna med posten. Har vi rätt adress till dig? Du kan också bli utan faktura om räkningen är på ett mindre belopp som istället förts över till nästa faktura. Vi rekommenderar att du har faktura via e-faktura. Då är det mindre risk att fakturan försvinner. Kontakta oss om du saknar din faktura och behöver en kopia: maila kundservice@nsr.se eller ring kundservice på 042-400 13 40.

Med EDI skickas fakturorna elektroniskt direkt till företagets ekonomisystem. EDI sparar administration, minskar risken för manuella fel och har mindre påverkan på miljön.

För att kunna ta emot EDI-fakturor från NSR behöver ditt företag ha ett ekonomisystem som kan hantera elektroniska fakturor.
För mer information om EDI-faktura, kontakta oss på kundfaktura@nsr.se

Fakturor som avser avgifter som ingår i den kommunala avfallstaxan

Exempel: NSR har hämtat eller tömt avfall/slam på kunds fastighet.
Fakturanummer består av 11 siffror och ska betalas till:
Bankgiro 682-4940 eller
Plusgiro 475 64 03-4
(OCR-numret är samma som fakturanumret)

Fakturorna avser övriga eller avtalsspecifika avgifter

Exempel: Kund har lämnat avfall på NSR:s anläggningar och återvinningscentraler.
Fakturanummer består av 6 siffror och ska betalas till:
Bankgiro 5584-1217 eller
Plusgiro 640 05 09-3
(OCR-numret är fakturanumret +2 kontrollsiffror)