Gå direkt till innehåll
NSR AB
Sök

Styrning och organisation

Här presenteras NSR:s organisation och styrelse. Alla ägarkommuner finns representerade i NSR:s styrelse.

NSR AB är ett offentligt ägt aktiebolag med en styrelse som är sammansatt av politiker från de sex skånska ägarkommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm.

Kommunerna har delegerat ansvaret för sophämtning till NSR, som i sin tur verkställer besluten som tas av respektive kommunfullmäktige. Varje kommunfullmäktige beslutar om lokala bestämmelser, såsom avfallsplaner, renhållningsordningar och avfallstaxor.

Ansvarig

Thomas Falkstrand, vd

NSR:s organisation

Öppna NSR:s organisationsskiss

NSR är organiserad i följande avdelningar och enheter:

Avdelningen Strategiska relationer ansvarar för att planera, följa upp och utveckla uppdraget från ägarkommunerna. Avdelningen ska säkerställa att uppdraget genomförs i enlighet med den lagstiftning som styr samt i linje med ägardirektiv och affärsplan för att nå våra uppsatta mål.

Avdelningen är uppdelad i fyra enheter:

Avfallsrådgivning fungerar som rådgivare till bolagets kunder, främst fastighetsbolag och privatägda flerbostadshus. Enheten är också beställarombud gentemot enheten Insamling samt mot externa företag som arbetar med det kommunala renhållningsuppdraget.

Kommunikation utvecklar, stöttar, samordnar och producerar NSR:s externa och interna kommunikation i planerade insatser till kunder, ägare och samarbetspartners. Ansvarar även för till exempel kontakter med media och information vid kriser.

Kundservice är en central del av det kommunala uppdraget. Här får invånarna råd, information och svar på frågor om avfall och resurshantering.

Strategisk planering planerar och följer upp kommunens uppdrag inom avfallshantering. Enheten ansvarar för övergripande styrdokument, till exempel renhållningsordningen, avfallsplanen och avfallstaxan. Enheten gör också utredningar och driver olika utvecklingsprojekt som rör kommunens uppdrag inom avfallshantering.

Affärsutveckling ansvarar för företagets kommersiella verksamhet och externa affärsrelationer med företag, kommuner, organisationer och universitet. Genom nära samverkan med externa partners främjas innovation, forskning och investeringar som bidrar till en mer hållbar utveckling. Ett viktigt uppdrag är också att omsätta inkommande avfallsmaterial och omvandla det till nya produkter som kan återföras till kretsloppet.

Avdelningen omfattar följande verksamhetsområden:

  • Marknad
  • Massor
  • Trä och trädgård
  • Innovation och utveckling inom RecoPark-konceptet

Drift och underhåll består av företagets operativa verksamheter (Insamling, ÅVC och Behandling) samt stödjande enheter och resurser inom miljö och anläggning.

Avdelningen är uppdelad i följande enheter:

Insamling samlar in det kommunala avfallet i Helsingborg och Höganäs kommun. Insamling utför även fastighetsnära serviceuppdrag, hämtar grovavfall samt reparerar och kör ut nya kärl i Bjuv, Båstad, Helsingborg och Höganäs kommun. De ansvarar också för lagerhållning av utrustning för NSR:s samtliga ägarkommuner.

ÅVC driver fem återvinningscentraler med ca 350 000 besök varje år samt en mobil återvinningstjänst (MÅNA). Privatpersonernas besök på återvinningscentralerna finansieras av avfallstaxan. Småföretag kan nyttja centralen mot en besökskostnad.

Behandling tar emot och hanterar de avfallsströmmar som kommer till NSR. Enheten står för behandlingen av material i olika anpassade steg för att skapa en råvara som kan gå vidare till nästa behandlingsprocess eller till slutkund.

Miljö förvaltar, underhåller och vidareutvecklar områdena lakvatten och deponigas. Enheten ser också till att verksamhetens miljöarbete uppfyller gällande krav. Det innebär att de säkerställer, följer upp och utvecklar alla miljörelaterade delar, med särskilt fokus på tillståndsfrågor och efterlevnad. Miljöenheten samordnar även arbetet med sluttäckningar.

Anläggning förvaltar och underhåller NSR:s anläggningar och fastigheter.

Avdelningen för ekonomi- och verksamhetsutveckling består av enheten Redovisning och fakturering samt ett par specialistfunktioner. Avdelningen ansvarar för NSR:s övergripande ekonomiska planering och uppföljning inklusive budget och årsredovisning. Ansvaret omfattar även processer som verksamhetsplanering och ledningssystem. Avdelningen stöttar också verksamheten genom att skapa strukturer och rutiner som hjälper bolaget att nå sina mål.

HR stöttar hela organisationen i frågor som rör personal, ledarskap och arbetsmiljö. Uppdraget omfattar hela medarbetarresan – från att attrahera och rekrytera nya medarbetare till att utveckla, behålla och avsluta anställningar.

HR ser också till att lagar och avtal inom arbetsrätten följs och samordnar företagets systematiska arbetsmiljöarbete. Avdelningen ger också stöd till chefer i alla HR-relaterade frågor.

I HR-enheten finns även en löneadministratör som ansvarar för att lönehanteringen sker korrekt och i enlighet med gällande lagar och kollektivavtal.

IT- och digitaliseringsavdelningen är en central stödfunktion som underlättar det dagliga IT-arbetet och stödjer organisationens utveckling genom digitalisering. Avdelningen ansvarar för att upprätthålla en hög IT-säkerhet och arbetar kontinuerligt med att identifiera och genomföra förbättringar som effektiviserar verksamhetens processer.

Utöver egna digitaliseringsinitiativ stöttar avdelningen även andra projekt inom organisationen där IT och digitala lösningar spelar en viktig roll.

Styrelsen

StyrelsenSuppleanterKommun
Mikael Henrysson Jörgen JohnssonBjuv
Jessica AnderssonRustan SvenssonBåstad
Rikard Lind (ordf)1. Michael MagnestenHelsingborg
2. Christina Vibass
Renée Sandberg Ohlander (v ordf)1. Christina VibassHelsingborg
2. Michael Magnesten
Liselotte Reimer1. Michael MagnestenHelsingborg
2. Christina Vibass
Sven Rydström1. Christina VibassHelsingborg
2. Michael Magnesten
Gustaf WingårdhPia MöllerHöganäs
Stefan EkbergBitten MårtenssonÅstorp
Robin HolmbergMagnus Thor JonssonÄngelholm
Arbetstagarerepresentanter
Dennis Samuelsson, TransportDennis Nilsson, Transport
Lennart Jensen, UnionenLinn Möller, Akademikerna

Kontakta kundservice

E-post: kundservice@nsr.se
Telefon: 042-400 13 40

Kontakta oss i övriga ärenden

E-post: nsr@nsr.se
Telefon växel: 042-400 13 00

Telefontider

Måndag-fredag: 08.15-15.00
Lunchstängt: 12.00-12.30

E-tjänster

Samtliga e-tjänster och blanketter
Anmäl dig till våra digitala utskick
Mina sidor

Om NSR

Postadress
NSR AB
251 89 Helsingborg

Besöksadress
Hjortshögsvägen 1
254 64 Helsingborg
Hitta till oss

Organisationsnummer
556217-4580

Fakturera NSR
Jobba hos oss
Boka studiebesök

Snabblänkar