Frågor och svar om ditt abonnemang
Här ser du de vanligaste frågorna och svaren som har med ditt abonnemang att göra.
Ja, det kan du. Vi tar då ut en avgift för detta. Men du kan även hämta beställningen själv på Makadamgatan 8 i Helsingborg. Om du har fastigheter i Ängelholm, Båstad, Bjuv, eller Åstorp kan vi leverera beställningen till återvinningscentralen, så kan du hämta där. Lägg din beställning på kundsevice@nsr.se eller kontakta kundservice på 042-400 13 40.
I samband med storhelger som midsommarafton, julafton och nyårsafton kan tömningsdagarna tillfälligt ändras. Här kan du ser vårt helgschema för hela året.
Tillfälligt ändrade tömningsdagar i samband med storhelger presenteras på vår hemsida eller aviseras via det digitala nyhetsbrevet som kommer ut 4 ggr/år. Vi brukar även annonsera i traditionella och sociala medier. Som kund är du själv ansvarig att hålla reda på om just du har ändrade tömningsdagar.
Du som äger en villa kan få information om tillfälligt ändrade tömningsdagar genom att ansluta dig till vår gratistjänst SMS-påminnelse. Då får du alltid ett SMS kvällen innan det är dags för tömning.
Trädgårdskärl töms vecka 9-47 eller vecka 10-48 beroende på om du har tömning udda eller jämn vecka. I Båstads kommun kan kunder med tömning var fjärde vecka få tömt vecka 9-45 eller vecka 10-46.
När töms mitt kärl?
Om du har glömt din tömningsdag, kontakta vår kundservice på 042-400 13 40, kundservice@nsr.se eller sök upp din tömningsdag i vår tömningskalender. Det enklaste sättet att komma ihåg när det är dags att ställa ut kärlet, är att du ansluter dig till vår gratistjänst SMS-påminnelse (gäller ännu inte boende i Höganäs kommun).Då får du ett SMS dagen innan det är dags för tömning. Vi har ingen möjlighet att skriva ut alla tömningsdagar på denna sidan.
Vilken tid ska kärlet stå ute?
Trädgårdskärl töms mellan klockan 6.00 och 22.00. Kärlet måste på tömningsdagen vara placerat precis vid tomtgräns intill allmän väg där renhållningsfordonet kan stanna.
Ditt kärl töms mellan 6:00-22:00. Bor du i villa kan du söka i vår tömningskalender. Där får du en tömningskalender för hela året. Du kan även hitta dina nästkommande tömningsdagar på Mina sidor (gäller företag och privatpersoner).
Det enklaste sättet att komma ihåg när det är dags att ställa ut kärlet, är att du ansluter dig till vår gratistjänst SMS-påminnelse. Då får du ett SMS dagen innan det är dags för tömning. SMS tjänsten gäller enbart privatpersoner. Du kan anmäla dig till SMS påminnelse genom att mail till kundservice@nsr.se eller ringa kundservice på 042-400 13 40.
Gå en runda i ditt område/gata och se om det kanske har hamnat hos en granne eller står längre ner på gatan. Om du inte hittar det, kontakta kundservice på kundservice@nsr.se eller ring 042-400 13 40. Eftersom du hyr kärlet i ditt abonnemang, blir du skyldig att ersätta det om det försvinner eller om det blir förstört, till exempel om det brinner upp.
Där det finns en fastighet ska det även finnas renhållning. Fastighetsägaren är den som är betalningsskyldig för renhållning. Avgift ska betalas för den insamling, transport, återvinning och bortskaffande av avfall som utförs genom kommunens försorg och i enlighet med de föreskrifter som kommunen har meddelat med stöd av miljöbalken.
Dispens
Alla undantag från renhållningsordningen hanteras av din kommun. Om du t.ex. vill ha uppehåll under en period, kompostera ditt eget matavfall eller dela kärl med en granne kan du ansöka om dispens hos din kommun. Mer information hittar du hos din kommun.
Om ingen är folkbokförd på en fastighet och det endast används för fritidsändamål räknas det som ett fritidsboende och du kan välja ett abonnemang för fritidsboende. Annars måste du ha ett abonnemang för permanentboende.
Grundavgift utgår för alla fastigheter. Grundavgiften täcker kostnader för din avfallshantering som omfattar kundservice, information, fakturering, planering, utveckling, återvinningsstation och återvinningscentral. I grundavgiften för villahushåll ingår även hämtning av grovavfall och i vissa kommuner även mjukplastförpackningar.
Om du har bytt abonnemang kommer vi att korrigera detta på nästa faktura. Betala den faktura du har fått och kontrollera så att nästa faktura stämmer.
Frågor och svar om avfallstaxan
Här hittar du svar på frågor om vilka faktorer som påverkar ändringar och skillnader i avfallstaxorna.