Personuppgiftsbehandling (GDPR)
NSR AB behandlar dina personuppgifter för att kunna ta hand om ditt avfall, tömma enskilda avlopp samt driva återvinningscentraler. Behandlingen sker i enlighet med gällande lagstiftning.
1. NSR AB som personuppgiftsansvarig
NSR AB behöver lagra och behandla personuppgifter för att utföra sitt uppdrag som kommunalt renhållningsbolag i Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholms kommun. NSR AB ansvarar för att samla in hushållsavfall, tömma enskilda avlopp samt driva befintliga återvinningscentraler i respektive kommun.
Behandlingen sker i enlighet med gällande lagstiftning och NSR AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Om du har frågor eller vill göra en anmälan är du välkommen att kontakta oss på 042-400 13 00 eller nsr@nsr.se.
2. Dina personuppgifter
NSR AB behandlar dina personuppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Utöver vad som anges nedan kan dina personuppgifter även komma att användas för att lämna driftinformation samt upplysa dig om skyldigheter i samband med din avfallshantering. Du är skyldig att följa de bestämmelser som finns i kommunens renhållningsordning. Vill du läsa mer om renhållningsordningen kan du göra det på nsr.se/villkor.
2.1 Avfallshantering
När du tecknar abonnemang för hushållsavfall eller slam inhämtar NSR AB personuppgifter så som namn, postadress, hämtadress, personnummer samt fastighetsbeteckning. Vi inhämtar även eventuella kontaktuppgifter så som telefonnummer och/eller e-post.
För avfallstjänster översänder NSR AB personuppgifter till den entreprenör som enligt avtal har i uppdrag att för NSR AB:s räkning utföra tömning av avfallskärl eller enskilda avlopp. NSR AB ger instruktioner till entreprenörerna att registrera uppgifter om genomfört uppdrag, det vill säga genomförda tömningar och/eller avvikelser. Entreprenören agerar då som personuppgiftsbiträde åt NSR AB.
Information angående avvikelser från avfallshanteringen kan även inhämtas. Till vissa avvikelser kan fotografi förekomma, för att tydliggöra avvikelsen.
Ändamålet med behandlingen av personuppgifter är att planera, samordna och utföra avfallshantering såsom tömning av avfallskärl eller enskilda avlopp, fakturera fastighetsägare, hantera kundärenden, genomföra kvalitetsuppföljning samt i övrigt följa upp och kontrollera NSR AB:s uppdrag.
NSR AB lagrar dina personuppgifter under den period de är nödvändiga i förhållande till ändamålet med behandlingen.
2.2 Återvinningscentraler
När du besöker någon av våra återvinningscentraler inhämtar NSR AB personuppgifter så som namn, folkbokföringsadress och personnummer.
Information om hur många gånger du besökt våra återvinningscentraler registreras samt information om vilka mängder farligt avfall (kemikalier) som du lämnar. För att vi ska kunna samla in denna information så kommer du att behöva legitimera dig, antingen med hjälp av ditt körkort eller med ett ÅVC-kort.
Ändamålet med behandlingen av personuppgifter är att räkna av antal besök och fakturera de besök som överstiger besökarens fria antal. Vi behöver även säkerställa att de kunder som kostnadsfritt lämnar in kemikalier är hemmahörande i någon av de kommuner där NSR AB ansvarar för renhållningen.
NSR AB lagrar dina personuppgifter under den period de är nödvändiga i förhållande till ändamålet med behandlingen.
2.3 Inspelning av samtal till kundtjänst
Vi kan komma att spela in våra kundtjänstsamtal för att utbilda personalen, förbättra vårt talsvarssystem och optimera våra rutiner, så att vi kan ge dig bästa möjliga service. Du kan välja att neka till inspelningen genom att följa anvisningarna i vårt talsvarssystem.
Endast behörig personal har tillgång till inspelningarna.
Rättslig grund
Behandlingen av dina personuppgifter, vid inspelning av kundsamtal, baseras på en intresseavvägning där vi har bedömt att vårt berättigade intresse att spela in och lagra samtal väger tyngre än den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter.
Ändamål
För att höja kvaliteten på vår kundservice och för att förbättra våra tjänster kan vi spela in och analysera ditt samtal. Vi bedömer att denna behandling är nödvändig för att kunna erbjuda våra tjänster på ett affärsmässigt och säkert sätt.
Du kan välja att neka till inspelningen genom att följa anvisningarna i vårt talsvarssystem.
- Kunskap och kompetens: För att säkerställa och förbättra våra kundrådgivares kompetens genom coachning och feedback.
- Affärsutveckling: Vi analyserar kommunikation och kontakthistorik för att förbättra vår kundhantering och talsvarsstyrning samt för att kunna erbjuda tjänster utifrån våra kunders behov.
- Processutveckling: Vi analyserar våra arbetsmetoder, exempelvis varför vissa ärenden kräver flera kontakter.
Kategorier av personuppgifter vi behandlar
- Namn och titel
- Personnummer
- Kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-post)
- Kundnummer och andra identifikationsnummer
Varaktighet
Samtalet sparas i 90 dagar och raderas därefter automatiskt.
3. Dina rättigheter
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig i NSR:s verksamhet. Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller missvisande är du välkommen att höra av dig med en begäran att få uppgifterna rättade.
Du har också rätt att begära ett registerutdrag. NSR AB kommer då att lämna ut en kopia på dina personuppgifter som vi behandlar. Du kommer också att få information om hur vi behandlar dessa uppgifter. Du har även rätt att begära rättelse av felaktiga, ofullständiga eller missvisande personuppgifter.
Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor eller vill göra en anmälan. Ring 042-400 13 00 eller mejla till nsr@nsr.se.
Om cookies på webbplatsen
På nsr.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera och till besöksstatistik. Syftet är att kunna förbättra webbplatsen och för att du ska kunna använda webbplatsen.