Gå direkt till innehåll
NSR AB
Sök

Fakta om NSR:s hantering av katter

På NSR:s anläggningar förekommer ett varierande djurliv. Det innefattar olika sorters fåglar, insekter, katter, rävar, älgar och rådjur som till och från kan ses i området. Vid behov hanteras dessa i samverkan med olika myndigheter.

Den senaste tiden har bolaget fått synpunkter från privatpersoner och frivilligorganisationer om hantering av lösspringande katter på NSR:s anläggningar.  Vi förstår de känslor som kan uppstå i samband med hantering av djur. Vi ser dock i sociala medier och mail som skickats till oss att det förekommer felaktiga påståenden om vår verksamhet. På den här sidan presenterar vi fakta i frågan.

Frågor och svar

Under 2022 har personal uppgett att 1-3 katter tillfälligt har synts till på huvudanläggningen, vilken är i drift i stort sett dygnet runt.

Nordvästra Skånes Renhållnings huvudanläggning på Filborna i Helsingborg är en industripark som omfattar en stor, inhägnad yta. På området verkar flera olika företag, bland annat en anläggning för farligt avfall, en biogasanläggning, en pappers- och plastanläggning och en förbränningsanläggning. Området är trafikerat av tunga fordon och maskiner. Anläggningen tar emot avfall och återvinningsmaterial från fastighetsnära insamling i sex kommuner samt industri- och verksamhetsavfall.

Nej. NSR använder sig av andra lösningar för att hålla efter skadedjur.

Ja, mellan åren 2015 och 2021. Bolaget har även samverkat med privata initiativ.

Ja, det har funnits olika slags överenskommelser historiskt. Dessa är avslutade efter beslut i NSR:s styrgrupp för arbetsmiljö, miljö och säkerhet år 2021.

Verksamheten på NSR:s anläggningar har vuxit och förändrats med åren. På grund av de arbetsmiljö- och säkerhetsrisker som finns kan NSR inte tillåta privatpersoner eller frivilligorganisationer att röra sig fritt på våra anläggningar.

Det är inte NSR:s ansvar att hantera orosanmälningar kring djur. Det är Länsstyrelsens uppdrag och det är med denna som frivilliga krafter måste samverka.

När NSR säkerställt att inga djur använde de matplatser och särskilda boplatser som funnits togs dessa bort.

Det finns risker förknippat med att hantera vilda eller sjuka djur. NSR ansvarar för personsäkerheten när personal befinner sig på anläggningarna oavsett tidpunkt.

Nej. NSR har ingen möjlighet att varken uppfylla de krav som ställs på djurhållare i enlighet med gällande lagstiftning.

NSR gör en orosanmälan till Länsstyrelsen enligt regler som gäller för övergivna och förvildade katter. Länsstyrelsen ansvarar för att katten blir infångad och bedömd av veterinär. Länsstyrelsen fattar sedan beslut om vad som ska ske med katten grundat på bedömningen av dess medicinska och mentala status.

Samverkan har skett med flera olika parter och det finns därför inte någon säkerställd uppgift på detta. NSR har fått uppgifter om totalt cirka 20 hämtade katter under en sexårsperiod.

Fällan hade regelbunden tillsyn av NSR:s personal under arbetstid. När tillsyn inte kunde ske var fällan stängd. Efter 1,5 vecka utan fångst tog entreprenören bort fällan från anläggningen.

Samtliga skriftliga synpunkter diarieförs.

Kontakta oss

Växel: 042-400 13 00
Kundservice: 042-400 13 40
E-post: kundservice@nsr.se

Kundservice öppettider

Måndag-onsdag 08.15-16.15
Torsdag 08.15-15.00
Fredag 08.15-16.15
Lunchstängt 12.00-12.30

E-tjänster

Samtliga e-tjänster och blanketter
Anmäl dig till våra digitala utskick

Postadress

NSR AB
251 89 Helsingborg

Besöksadress

Hjortshögsvägen 1
254 64 Helsingborg
Hitta till oss

Organisationsnummer

556217-4580

Snabblänkar