Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Mariastaden testar – så funkar testet av bestäm-själv-tömning

Med start sommaren 2018 testar NSR en annorlunda typ av sophämtning i Mariastaden – bestäm-själv-tömning. På denna sida hittar du svar på frågor och aktuell information om testet.
Vad går testet ut på?

250 grannar i Mariastaden testar under 2018 en flexiblare sophämtning: bestäm-själv-tömning. Testet går ut på att testhushållen själva bestämmer när de vill att sopbilen ska tömma deras sopkärlen.

De beställer tömning via en digital knapp direkt på sopkärlet, ett reglage som är kopplat till NSR:s ruttsystem.

På detta sätt kan NSR testa service on demand – utifrån kundens behov. Vanligtvis töms sopkärl på schemalagda körturer. Sopbilarna kör dessa rutter och tömmer kärl – oavsett om de är tomma eller fulla.

När pågår testet?

Förberedelserna började under maj och juni då vi besökte alla testhushåll i Mariastaden för att informera och svara på frågor. Under juni och juli monterades reglagen på kärlen för test av teknik. Testet pågår från augusti med en första period på tre månader, sedan utvärderas testet. Om allt går bra fortsätter testet under en period på ytterligare tre månader.

Så funkar testet

Under testet bestämmer du som testhushåll själv när kärl 1 och kärl 2 ska tömmas. Du beställer tömning direkt på sopkärlet genom att skjuta på ett reglage, en knapp med sensorer. Reglaget fästs på dina fyrfackskärl inför testet.

Se filmen för att se hur din sophämtning fungerar under testet av bestäm-själv-tömning.

Bra att veta!

  • Som testhushåll har du inte schemalagd sophämtning under testet. Du beställer själv sophämtning genom reglaget.
  • Testet gäller enbart kärl 1 och 2. Trädgårdskärlet töms som vanligt på schema.
  • Om du har SMS-tjänst så kopplas denna bort under testet.

Vårt mål är att det ska vara enkelt och positivt att vara testhushåll. Ni är först i Sverige att testa detta och är unika testpiloter.

Det ni som testhushåll behöver göra är att beställa tömning med hjälp av reglaget på sopkärlet. När du tycker att sopbilen ska tömma ditt kärl ställer du ut kärlet som vanligt och flyttar reglaget enligt anvisning på kärlet. Klart! Sen kommer sopbilen efter 1-2 vardagar.

För att vi ska kunna ge dig information per E-post och via SMS under testet behöver ha dina kontaktuppgifter samt godkännande från dig. På så sätt kan vi också ge dig löpande uppdateringar med information om testet.

Som testhushåll vill vi också ge er extra upplevelser och kunskap – t ex unika studiebesök på NSR, barnen får spana in sopbilen och vi kommer också ha utlottning av upplevelser.

Vi kommer också med hjälp av en forskare undersöka vad ni tycker om testet löpande.

NSR funderar på hur återvinning och sophämtning kommer att fungera i framtiden. Vilket system kommer vi använda då? Och hur kan vi nyttja digitala lösningar i framtidens sophämtning?

Vi vill med detta test ta ett första steg och lära oss mer annorlunda tjänster som är digitala och utgår från kundens behov – som bestäm-själv-tömning.

Idag töms kommunens alla sopkärl utifrån ett förutbestämt schema. Sopbilarna kör dessa rutter och tömmer kärlen – oavsett om de är fulla eller tomma.

Men tänk om du som kund kunde få bestämma själv när du vill ha tömt ditt kärl! Tänk om sopbilen bara kunde tömma de kärl som faktiskt är fulla. Tänk om du i framtiden skulle betala per tömning av ditt sopkärl istället för per år. Skulle du kanske källsortera ännu bättre? Se till att slänga mindre sopor? Skulle sopbilarna köra effektivare rundor?

Vi vill testa och undersöka vilka effekter bestäm-själv-tömning kan få!

Vårt mål är att testhushållens sophämtning ska fungera optimalt under testets gång. Därför finns det ett team som jobbar dedikerat med testhushållen och har hand om allt från sophämtningen till kundservice.

Testhushållen har också en egen kanal in för kundservice: testsupporten.  Ni når oss på testsupporten@nsr.se eller 042-400 1376.

Din taxa kommer inte att ändras under testet, du kommer betala som vanligt. Detta då taxan är ett politiskt beslut som vi inte kan påverka under ett halvår.

Men som en bonus vill vi ge er extra service under testet och ni deltar även i utlottning av upplevelser och får möjlighet att delta vid aktiviteter och studiebesök.

Ingen fara, vi bevakar de beställningar som kommer in i systemet och ser om det är något som är konstigt. Om det är en enstaka tömning gör det inget då ni inte betalar per tömning.

I framtiden kan en mobilapp komma att kopplas till tekniken för godkännande eller direkt beställning. Det finns inte idag då detta är ett första beta-test av tekniken.

Reglaget är manuellt och sitter på kärlet för att det ska vara enkelt för alla hushåll att använda oavsett teknikvana.

Vad händer i testet just nu?

Så beställer du sophämtning

Här hittar du en steg-för-steg-guide.

Kontakta testsupporten

Vi hjälper dig med ärenden kring din sophantering under testets gång.

Skicka E-post  testsupporten@nsr.se

Ring oss Vi pratar gärna med dig. Du når oss på 042-400 1376 under vardagar, kl 06.30 – 14.00. (Med reservationer för helgdagar)

Kund sorterar metallburk i ett avfallskärl

Vanliga frågor & svar

Vill du veta mer? Här har vi samlat ännu fler frågor och svar!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of nsr.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close