Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Helsingborg testar- så funkar testet av bestäm-själv-tömning

Snart testar cirka 2000 hushåll i Helsingborg en annorlunda typ av sophämtning – bestäm-själv-tömning. På denna sida hittar du svar på frågor och information om testet.

Vad går testet ut på?

2 000 hushåll i Helsingborg kommer från och med årsskiftet testa flexiblare sophämtning med bestäm-själv-tömning. Testet går ut på att hushållen själva bestämmer när de vill att sopbilen ska tömma deras sopkärl.

De beställer tömning via ett reglage direkt på sopkärlet, ett reglage som är kopplat till NSR:s ruttsystem.

På detta sätt kan NSR testa att tömma utifrån kundens behov. Vanligtvis töms sopkärl på fasta förutbestämda dagar. Sopbilarna kör och tömmer kärl oavsett om de är halvtomma eller fulla.

När pågår testet?

Förberedelserna pågår just nu och information har gått ut till alla testhushåll om att vi kommer börja montera reglage vecka 44 på alla fyrfackskärl och trädgårdsavfallskärl.  Testet kommer att pågå 1-2 år från och med årsskiftet.

Så funkar testet för dig som är testare

Under testet bestämmer du som testhushåll själv när kärl 1 och kärl 2 ska tömmas. Du beställer tömning direkt på sopkärlet genom att skjuta på ett reglage med sensorer. Reglaget fästs på dina fyrfackskärl inför testet.

Bra att veta!

  • Som testhushåll kommer du inte ha schemalagd sophämtning under testet. Du beställer själv sophämtning genom reglaget.
  • I första steget kommer du bara kunna bestämma hämtning av fyrfackskärlen. Under februari månad kommer du även kunna bestämma tömningen av ditt trädgårdskärl.
  • När testet är igång kopplar vid bort tjänsten för SMS-påminnelse eftersom den inte fyller någon funktion.

Vårt mål är att det ska vara enkelt och positivt att vara testhushåll. Ni är först i Sverige att testa detta och är unika testpiloter.

Det ni som testhushåll behöver göra är att beställa tömning med hjälp av reglaget på sopkärlet. När du tycker att sopbilen ska tömma ditt kärl ställer du ut kärlet som vanligt och flyttar reglaget enligt anvisning på kärlet. Klart! Sen kommer sopbilen efter 1-2 vardagar.

För att vi ska kunna ge dig information per E-post och via SMS under testet behöver ha dina kontaktuppgifter.  På så sätt kan vi också ge dig löpande uppdateringar med information om testet.

Vi på NSR funderar på en del på hur återvinning och sophämtning kommer att fungera i framtiden. Vilket system kommer vi använda då? Och hur kan vi nyttja digitala lösningar i framtidens sophämtning?

Vi vill med detta test ta ett första steg och lära oss mer hur vi med hjälp av digitalisering kan erbjuda nya tjänster som utgår från kundens behov – som bestäm-själv-tömning.

Idag töms kommunens alla sopkärl utifrån ett förutbestämt schema. Sopbilarna kör dessa rutter och tömmer kärlen – oavsett om de är fulla eller tomma.

Men tänk om du som kund kunde få bestämma själv när du vill ha tömt ditt kärl. Tänk om sopbilen bara tömmer de kärl som faktiskt är fulla. Tänk om du i framtiden skulle betala per tömning av ditt sopkärl istället för en fast kostnad per år. Skulle du kanske källsortera ännu bättre? Se till att slänga mindre sopor? Skulle sopbilarna köra effektivare rundor?

Vi vill testa och undersöka vilka effekter bestäm-själv-tömning kan få!

Vårt mål är att testhushållens sophämtning ska fungera optimalt under testets gång. Därför finns det ett team som jobbar dedikerat med testhushållen. Får du problem kontakta NSR:s kundservice.

Nej, avfallstaxan beslutas av politiken och kan inte påverkas under ett test. Du kan däremot så klart ändra ditt abonnemang under testperioden. Du kommer kanske på under testet att du inte behöver dragväg för att det är lättare komma ihåg ställa fram kärlet. Däremot kommer vi kanske att justera förutsättningar för hur du betalar för din avfallshanteringen under testperioden.  Men vi kommer givetvis informera dig inför alla typer av förändringar som påverkar dig.

Ingen fara, vi bevakar de beställningar som kommer in i systemet och ser om det är något som är konstigt. Om det är en enstaka tömning gör det inget då ni inte betalar per tömning just nu. 

I framtiden kan en mobilapp komma att kopplas till tekniken för godkännande eller direkt beställning. Det finns inte idag då detta är ett första beta-test av tekniken men vi tittar på en lösning.

Reglaget är manuellt och sitter på kärlet för att det ska vara enkelt för alla hushåll att använda oavsett teknikvana.

Vad händer i testet just nu?

Så beställer du sophämtning

Här hittar du en steg-för-steg-guide.

Lär dig mer i vår film

I den här filmen kan du lära dig mer om hur   bestäm-själv-tömningen går till.

Lämna dina kontaktuppgifter

För att vi ska kunna nå dig som ingår i testet snabbt och enkelt så behöver vi dina kontaktuppgifter. Vi skulle vara väldigt tacksamma om du fyllde i dina kontaktuppgifter i formuläret här.

Kund sorterar metallburk i ett avfallskärl

Vanliga frågor & svar

Vill du veta mer? Här har vi samlat ännu fler frågor och svar!

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of nsr.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close
Kontakt

Kontaktportal
Privat | Företag

Telefonnummer
Växel: 042-400 13 00
Kundservice: 042-400 13 40

Organisationsnummer: 556217-4580
Om webbplatsen